Print Page | Close Window

10 sebab doa kita TIDAK dimakbulkan

Printed From: Rawatan Sihir
Category: Seksyen Ahli Serious berYURAN (Malay Only)
Forum Name: Panduan Doa Makbul
Forum Discription: Panduan berdoa yang tidak tergesa dan mudah makbul.
URL: http://www.rawatansihir.com/forum/forum_posts.asp?TID=100
Printed Date: 26-Jun-2019 at 7:00am
Software Version: Web Wiz Forums 8.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: 10 sebab doa kita TIDAK dimakbulkan
Posted By: abg_ramz
Subject: 10 sebab doa kita TIDAK dimakbulkan
Date Posted: 20-Dec-2006 at 12:44pm
dari: http://cybermosque.mpsj.gov.my/doax.html - http://cybermosque.mpsj.gov.my/doax.html
 
 
KENAPA DOA KITA TIDAK DIMAKBULKAN
 
Ketika Ibrahim bin Idham (seorang sufi) berada di tengah-tengah pasar Basrah, beliau telah dikerumuni oleh orang ramai.
Di antara mereka ada yang bertanya: " Kenapakah doa kami tidak dimakbulkan Allah, sedangkan kami bermohon kepada-Nya?".
Jawab Ibrahim : "Kerana hati mereka buta disebabkan sepuluh perkara:
 
  1. Kamu mengenal Allah, tetapi kamu tidak menunaikan suruhan-Nya. 
  2. Kamu menyangka kamu cinta kepada Rasul Allah, tetapi kamu meninggalkan sunahnya. 
  3. Kamu telah membaca Al-Quran, tetapi kamu tidak beramal dengannya. 
  4. Kamu telah makan nikmat Allah, tetapi kamu tidak tunaikan syukur-Nya. 
  5. Kamu telah berkata syaitan itu musuh kamu, tetapi kamu tidak menentangnya. 
  6. Kamu telah berkata syurga itu benar, tetapi kamu tidak beramal untuknya. 
  7. Kamu berkata neraka itu benar, tetapi kamu tidak lari daripadanya. 
  8. Kamu berkata mati itu benar, tetapi kamu tidak bersedia untuknya. 
  9. Kamu bangun daripada tidur lalu kamu ceritakan segala keaiban manusia, tetapi kamu lupa keaiban diri sendiri. 
  10. Kamu kebumikan mayat-mayat kamu (sahabat-sahabatmu) tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripada mereka. 

Semoga memberi panduan Smile



-------------
Saya hanyalah seorang tukang seru; berserulah kita kepada ALLAH, Tuhan yang menguasai Segala Apa yang di Langit dan di Bumi



Replies:
Posted By: alifmikail
Date Posted: 21-Dec-2006 at 8:33am
CryCry ALLAH.. mohon abg ramz... turunkan ilmu untuk meleraikan 10 perkara di atas.. insyALLAH..

-------------

"Ya Allah kau lah Maqsudku dan redha-Mu yang ku tuntut"

"Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat ALLAH


Posted By: abg_ramz
Date Posted: 21-Dec-2006 at 9:40am
Originally posted by alifmikail

CryCry ALLAH.. mohon abg ramz... turunkan ilmu untuk meleraikan 10 perkara di atas.. insyALLAH..
 
benda2 ni kena muhassabah sendiri sebab sendiri amal, sendiri tanggung !!
 
saya ni cuma tukang kasi ingat je, untuk diri saya jugak Smile, yang lain dapat pulak beringat kira rezeki masing2.Big%20smile..... insyALLAH
 
 


-------------
Saya hanyalah seorang tukang seru; berserulah kita kepada ALLAH, Tuhan yang menguasai Segala Apa yang di Langit dan di Bumi


Posted By: alifmikail
Date Posted: 21-Dec-2006 at 9:56am
InsyALLAH... muhasabah bagaimana yg paling baik?

-------------

"Ya Allah kau lah Maqsudku dan redha-Mu yang ku tuntut"

"Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat ALLAH


Posted By: abg_ramz
Date Posted: 21-Dec-2006 at 10:08am
Originally posted by alifmikail

InsyALLAH... muhasabah bagaimana yg paling baik?
 
 
bab2 ni tokguru tak ajar lagi..Embarrassed..... mungkin kena cari guru tarikat kot....
 
 


-------------
Saya hanyalah seorang tukang seru; berserulah kita kepada ALLAH, Tuhan yang menguasai Segala Apa yang di Langit dan di Bumi


Posted By: edbest
Date Posted: 21-Dec-2006 at 10:08am
minat petunjuk dari Allah direct...nanti diberikan pada kita secara direct juga...tiada perantaraan. kita je yg biasanya menciptakan hijab sendiri


Posted By: abg_ramz
Date Posted: 21-Dec-2006 at 10:12am
Originally posted by edbest

minat petunjuk dari Allah direct...nanti diberikan pada kita secara direct juga...tiada perantaraan. kita je yg biasanya menciptakan hijab sendiri
 
subhanALLAH.Big%20smile..... saya ingat Alif kena pi jumpa Edbest kalau nak tanya bab2 ni......
 
 


-------------
Saya hanyalah seorang tukang seru; berserulah kita kepada ALLAH, Tuhan yang menguasai Segala Apa yang di Langit dan di Bumi


Posted By: edbest
Date Posted: 21-Dec-2006 at 10:29am
Ini lah hijab yg saya maksudkan:
  1. Kamu mengenal Allah, tetapi kamu tidak menunaikan suruhan-Nya>>melakukan kemungkaran. 
  2. Kamu menyangka kamu cinta kepada Rasul Allah, tetapi kamu meninggalkan sunahnya>>malah lebih teruk kalau mempersoal dan memperlekehkannya. 
  3. Kamu telah membaca Al-Quran, tetapi kamu tidak beramal dengannya>>tak tau makna & langsung tak nak ambil tau. 
  4. Kamu telah makan nikmat Allah, tetapi kamu tidak tunaikan syukur-Nya>>tanda syukur, melakukan yg disuruh, meninggalkan yg ditegah. 
  5. Kamu telah berkata syaitan itu musuh kamu, tetapi kamu tidak menentangnya>>bersekongkol dgn mereka, iaitu mengikut nafsu. 
  6. Kamu telah berkata syurga itu benar, tetapi kamu tidak beramal untuknya>>malah melakukan amalan mcm nak ke neraka. 
  7. Kamu berkata neraka itu benar, tetapi kamu tidak lari daripadanya>>sedap buat dosa ni...lagi best kalau tak nak taubat
  8. Kamu berkata mati itu benar, tetapi kamu tidak bersedia untuknya>>takut mati & hubbuddunnia. 
  9. Kamu bangun daripada tidur lalu kamu ceritakan segala keaiban manusia, tetapi kamu lupa keaiban diri sendiri>>kurang muhasabah diri, cerminČkanlah diri kita. 
  10. Kamu kebumikan mayat-mayat kamu (sahabat-sahabatmu) tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripada mereka>>biasanya insaf sekejap aje.


Posted By: akak72
Date Posted: 21-Dec-2006 at 11:47am
adeh ... bisa2 ... panahan nih (bulls eye - takder ralat ) ... Confused  - especially yg no. 3 tu .. mak dah byk kali cakap .. baca & tengok maknanya, .. baru boleh betul2 hayati & insaf. mak kata kalau tak, macam baca buku cerita jer ..


Posted By: abg_ramz
Date Posted: 21-Dec-2006 at 12:14pm
Originally posted by akak72

adeh ... bisa2 ... panahan nih (bulls eye - takder ralat ) ... Confused  - especially yg no. 3 tu .. mak dah byk kali cakap .. baca & tengok maknanya, .. baru boleh betul2 hayati & insaf. mak kata kalau tak, macam baca buku cerita jer ..
 
sebenarnya dalam Al-Quran banyak perintah2 selain solat puasa. Tapi tulah orang kita bab2 ni macam susah sikit.... seolah-olah Islam tidak sempurna.....
 
saya pun sama jugak tu....Cry
 
 


-------------
Saya hanyalah seorang tukang seru; berserulah kita kepada ALLAH, Tuhan yang menguasai Segala Apa yang di Langit dan di Bumi


Posted By: cpof
Date Posted: 21-Dec-2006 at 12:19pm
Originally posted by abg_ramz

Originally posted by akak72

adeh ... bisa2 ... panahan nih (bulls eye - takder ralat ) ... Confused  - especially yg no. 3 tu .. mak dah byk kali cakap .. baca & tengok maknanya, .. baru boleh betul2 hayati & insaf. mak kata kalau tak, macam baca buku cerita jer ..
 
sebenarnya dalam Al-Quran banyak perintah2 selain solat puasa. Tapi tulah orang kita bab2 ni macam susah sikit.... seolah-olah Islam tidak sempurna.....
 
saya pun sama jugak tu....Cry
 
 


kenkadang bila difikirkan dedalam,kena sihir ni pun satu rahmat besar jugak dari allah taala.Kalau tidak kita nih lalai..........(cakap bagi diri sendiriTongue)


Posted By: akak72
Date Posted: 21-Dec-2006 at 12:26pm
erm .. tu lah tu cpof .. selalu pujuk hati .. Allah nak bagi ingat, sebab ada byk menda yg tak buat ... & juga Allah akan menduga hamba2nya setakat mana kita tahan & Dia takkan menduga perkara2 yg kita tak tahan kerana Dia yg maha mgetahui ....


Posted By: yinhana
Date Posted: 21-Dec-2006 at 12:38pm
 
 
 
 
 
 
Yup, betul satu rahmat...Wink


Posted By: alifmikail
Date Posted: 22-Dec-2006 at 8:53am
ALLAH.. ALLAH...

AlhamduliLLAH.. sambil tu kena le mohon dari orang yang makbul doanya..Wink


-------------

"Ya Allah kau lah Maqsudku dan redha-Mu yang ku tuntut"

"Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat ALLAH


Posted By: Tora
Date Posted: 22-Dec-2006 at 9:00am
ye lah...manusia je kita.. niih...tau diri tu penting...

-------------
Den Nak Pulang


Posted By: alifmikail
Date Posted: 22-Dec-2006 at 9:12am
Seperti Puan Tora kita.. Embarrassed

-------------

"Ya Allah kau lah Maqsudku dan redha-Mu yang ku tuntut"

"Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat ALLAH


Posted By: Tora
Date Posted: 22-Dec-2006 at 9:16am
Allah Allah..Allah lindungi aku dari besar hati...dah tu alif....nanti Kak Tora mendenda diri....

-------------
Den Nak Pulang


Posted By: alifmikail
Date Posted: 22-Dec-2006 at 10:55am
Clap AlhamduliLLAH.. sambilČ doakan untuk saya.. aminn...aminn..

-------------

"Ya Allah kau lah Maqsudku dan redha-Mu yang ku tuntut"

"Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat ALLAH


Posted By: cpof
Date Posted: 22-Dec-2006 at 10:56am
Originally posted by alifmikail

Clap AlhamduliLLAH.. sambilČ doakan untuk saya.. aminn...aminn..


saya sekali.........



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide - http://www.webwizguide.info